
آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست كه چادر باشد. بلكه زن مىتواند هر لباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختیار كند. ما نمىتوانیم و اسلام نمىخواهد كه زن به عنوان یك شى ء و یك عروسك در دست ما باشد. اسلام مىخواهد شخصیت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمىدهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ، اجبار حجاب بانوان در اداره هاو سطح كشور را از اولویت های برنامه های فرهنگی نظام قرار دادند و ذره ای در این امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا كه بی حجابی و بی بندوباری را به حق ترفند استعمار برای تخدیر و به نابودی كشیدن نسل كشورها می دانستند.
بنابر این از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانهها- این را مىگویم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل مىكنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههاى اسلامى نباید زنهاى (بى حجاب) بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» صحیفه نور ج6 329
امام خمینی (ره) چادر را حجاب برتر می دانستند و در خاطره یكی از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » میخوانیم: «در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یك بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض كردم: نه حاج آقا! چون به كوه میرفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به كمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سهپایه تیربار را روی دوش میگرفتم، چادر سركردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر كردم.»(مصاحبهء سایت ساجد با طاهره حدیده چی)
حضرت امام(ره) راحل اگر چه چادر را حجاب كاملی می دانستند ولی پوشش های مشابه چادر ـ مانند مانتو گشاد ـ كه موجب مفسده نمی شود را نیز كافی می دانستند و قائل بودند كه اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد باید از آن در جامعه جلوگیری شود همانطور كه در پاریس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبی كه درباره میزان حجاب در ایران از ایشان سؤال كردند؛ فرمودند: «آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست كه چادر باشد. بلكه زن مىتواند هر لباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختیار كند. ما نمىتوانیم و اسلام نمىخواهد كه زن به عنوان یك شى ء و یك عروسك در دست ما باشد. اسلام مىخواهد شخصیت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمىدهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .»صحیفه نور ج5 294
«حجاب ایران، حجاب اسلام، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لكن یك جهات خارجى گاهى در كار هست. به طورى كه یك مفسدهاى باشد، یك اختلاف اخلاقى بشود، یك- عرض مىكنم- چیزهایى باشد، البته آن وقت باید جلوگیرى بشود ؛ اما اگر نباشد اینطور، و ساده باشد و مثل سایرین با سادگى باشد، نه؛ بى چادر(بامانتو) مانع ندارد.» صحیفه نور ج3 499
به فرموده مقام معظم رهبری حفظه الله؛ حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از كشف حجاب به ایران بودند چنانچه ایشان فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بی نظیری بود كه مسئله حجاب را به این مملكت برگرداند. هیچ كس دیگری غیر از امام نمیتوانست این كار را بكند اینهم یكی از اختصاصات امام. اگر غیر از امام هر كس دیگر بود از همین آقایان، بزرگان، عرض میكنم كه مقدسین علماء، چه وچه و چه، هیچكس جرأت نمیكرد كه بگوید مردم باحجاب بیایند بیرون، امام همان ماههای اوّل پیروزی انقلاب گفتند باید مردم با حجاب بیایند.» (سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه ـ 14/12/76 )
حضرت امام كمترین مماشات در این امر را نمی پذیرفتند و بدنه مردم را به حفظ ظاهر اسلامی كشور فرا میخواندند، چنانچه وقتی حضرت ایشان با خبر شدند كه در سواحل دریا بی بندوباری و اختلاط صورت می گیرد برآشفته شده و فرمود: «براى اینكه اسلام جلوى شهوات را مىگیرد؛ اسلام نمىگذارد كه بروند توى این دریاها شنا كنند. پوستشان را مىكند! ...كه بعد از اینكه مى رفتند زن و مرد در دریا، زنها همان طور و همان طور مىآمدند توى شهر! مردم هم جرأت نمىكردند حرف بزنند. امروز اگر یك همچو چیزى بشود، اینها را ما خواهیم تكلیفشان را معین كرد. و دولت هم معین كرد. البته دولت [به] طورى كه وزیر كشور گفتند، گفتند ما جلویش را گرفتیم. اگر نگیرند، مردم مىگیرند. مگر مازندرانیها مى گذارند یا رشتیها مىگذارند كه باز كنار دریاشان مثل آن وقت باشد؟ مگر بندر پهلوىاىها (بندر انزلى) مردهاند كه زن و مرد با هم در یك دریا بروند و مشغول عیش و عشرت بشوند! مگر مىگذارند اینها را؟ تمدنهاى اینها این است. آزادىاى كه آنها مىخواهند همین. این جور آزادى! بروند قمار بكنند و با هم بشوند و با هم [سرگرم عیش و نوش] بشوند آزادى در حدود قانون است. اسلام از فسادها جلو گرفته. و همه آزادیها را كه مادون فساد باشد داده. آنى كه جلو گرفته فسادهاست كه جلویش را گرفته است. و ما تا زنده هستیم نمىگذاریم این آزادیهایى كه آنها مىخواهند، تا آن اندازهاى كه مىتوانیم، آن آزادیها تحقق پیدا كند. » صحیفه نور، ج8، ص: 339
البته ایشان نیروهای انتظامی را برای برخورد با مظاهر بی حجابی ارجح می دانستند و در مقطعی كه عده ای نفوذی و یا ناآگاه به بهانه مبارزه با بی حجابی و بد حجابی در معابر عمومی به ضرب وشتم زنان و دختركان اینچنینی پرداخته بودند در پیامی چنین تصریح كردند:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
ممكن است تعرض به زنها در خیابان و كوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، كسى حق تعرض ندارد و اینگونه دخالتها براى مسلمانها حرام است، و باید پلیس و كمیتهها از اینگونه جریانات جلوگیرى كنند.
روح اللَّه الموسوى الخمینى
صحیفه نور، ج12، ص: 502
13 تیر 1359/21 شعبان 1400
امام(ره) راحل كشف حجاب و ایجاد اقلیتی از زنان و دختركان خیابان گرد را از بزرگترین خیانت های رژیم طاغوت می دانستند و آنرا از جنایات بزرگ رضا شاه می خواندند كه باید در نظام اسلامی با آن مقابله شود و می فرمود: «آن شقىّ جنایتكار( رضا قُلدر) دست به یك جنایت زد و آن جنایت كشف حجاب بود؛ و به جاى اینكه نیمى از جمعیت ایران را فعال كند آن نیم دیگرى هم كه نیمه مردان بود بهطور بسیار زیادى از فعالیت انداختند و این عروسكهایى كه درست كردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابانها راه انداختند، آنهایى كه در ادارات بودند، سایر افرادى كه در ادارات بودند را هم از كارهاى خودشان بازداشتند و آنهایى كه در خیابانها رها بودند، جوانهاى ما را به فساد كشاندند و فعالیت جوانهاى ما را از دست آنها گرفتند.» صحیفه نور ج17 59
و در یك كلام، حضرت امام (ره)برای حفظ ارزش بانوان و به بازی گرفته نشدن شخصیت آنان در جامعه بر حجاب تأكید می كردند.و می فرمودند: «و البته باید توجه داشته باشید كه حجابى كه اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزشهاى شماست. هرچه را كه خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى این است كه، آن ارزشهاى واقعى كه اینها دارند و ممكن است به واسطه وسوسههاى شیطانى یا دستهاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مىشدند اینها، این ارزشها زنده بشود.»صحیفه نور ج19 185
همانطور كه اكنون در جوامع غربی و غرب زده شاهد لجن مال شدن زنان ومردان در برهنگی وهرزه گی با پوشش شعارهایی چون «آزادی»، «دمكراسی» و «برابری حقوق زن ومرد» هستیم، امام راحل، به عنوان اصلی ترین و حیاتی ترین خاكریز برای حفظ امنیت اجتماعی و روحی افراد جامعه و شكل گیری حیات طیبه و منع نفوذ بیگانه گان در كشور بر لزوم حجاب تأكید داشتند، تا جایی كه اكثریت مردم پذیرای آن وحتّی مشوق آن شدند و تا جایی پیش رفت كه مهمانان زن خارجی خود می دانند كه برای ورود به حریم ایران اسلامی باید پوشیده به حداقل حجاب اسلامی باشند.. اگر چه در اواخر دولت آقای رفسنجانی و به كارگردانی دختر رئیس جمهور وقت و در وانفسای دولت خاتمی تهاجم هدفمندی بر علیه آن صورت گرفته و تا كنون نیز ادامه داشته است، ولی بر دولت مردان محترم است، همانطور كه دیگر شعارهای امام راحل را در این چند ساله از محجوریت خارج كرده و إحیاء كردند، برای تداوم این دغدغه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همّت مضاعف و كار مضاعف را داشته باشند، چرا كه شكست خوردگان كودتای مخملی سال گذشته، پیاده نظام خود را كه از اهانت به ساحت امام راحل و بزرگنرین مقدسات چون سیدالشّهداء و عاشورا إبا نداشتند را برای حریم شكنی حجاب و ترویج بی بندو باری به صف كرده اند.

